Rätt kvalitet, miljö och arbetsmiljö

ENE ställer höga krav på oss själva inom KMA (kvalitet, miljö och arbetsmiljö) och
värdesätter säkerhet och uppförande framför allt. Som anlitad
leverantör/underentreprenör är du en av ENE och vi förväntar oss att du arbetar och
agerar enligt våra grundprinciper. För att bli godkänd leverantör/entreprenör hos oss
är det viktigt att du läser och förstår våra riktlinjer och affärsetiska grundprinciper.

Rätt kvalitet, miljö och arbetsmiljö

ENE ställer höga krav på oss själva inom KMA (kvalitet, miljö och arbetsmiljö) och
värdesätter säkerhet och uppförande framför allt. Som anlitad leverantör/underentreprenör är du en av ENE och vi förväntar oss att du arbetar och agerar enligt våra grundprinciper. För att bli godkänd leverantör/entreprenör hos oss
är det viktigt att du läser och förstår våra riktlinjer och affärsetiska grundprinciper.

Affärsidé Vi skapar mer värdefulla rum för människor och organisationer.

Kvalitetspolicy

Vår idé om kvalitet är att kunden alltid ska kunna förvänta sig en felfri produkt, utifrån
vår affärsidé. Vi ska nå en felfri och ständigt förbättrad produkt genom att:

Vi försöker att så långt som möjligt tänka miljövänligt. Till exempel ser vi till att arbeta
med så miljövänliga produkter som möjligt och minimera mängden sopor som vår
verksamhet lämnar efter sig.

Miljöpolicy

ENE skall uppfattas som ett miljötänkande företag. Genom ständig förbättring,
strävar vi efter att arbeta med så miljövänliga produkter och miljömedvetna kunder
som möjligt. Vår målsättning är:

Vi försöker att så långt som möjligt tänka miljövänligt. Till exempel ser vi till att arbeta
med så miljövänliga produkter som möjligt och minimera mängden sopor som vår
verksamhet lämnar efter sig.

Arbetsmiljöpolicy

ENE’s viktigaste resurs är våra anställda. ENE skall uppfylla alla krav i
arbetsmiljölagstiftningen samt kartlägga och förebygga arbetsmiljörisker och
arbetsskador. ENE ska sätta konkreta mål för förbättringar av arbetsmiljö och
utarbeta och tillämpa arbetsmiljöprogram för att uppnå målen.

Vår övertygelse är att rätt hanterat arbetsmiljöprogram i slutändan ger en nöjdare och
friskare medarbetare och därmed ett förbättrat ekonomiskt resultat. Vi vill stärka och
stötta varandra genom att involvera och engagera våra medarbetare i det
systematiska arbetsmiljöarbetet. På ENE behandlar vi andra som vi själva vill bli
behandlade, ENE accepterar aldrig kränkande särbehandling. ENE värderar tydlighet
i ansvar och befogenheter och anser att en bra kommunikation är en förutsättning för
en bra arbetsmiljö.

Hållbara ansvarsområden

ENE vill bidra till en hållbar utveckling. ENE har som ledande princip att aktivt och
ansvarsfullt bidra till en hållbar utveckling genom att affärsverksamheten ska
bedrivas på ett sätt som upprätthåller ENEs värderingar, visar respekt för människor,
samhälle och miljö/naturresurser.

Företagets värdegrund finns uttryckt i Uppförandepolicy och vi följer BI’s
uppförandekod. Hållbarhetsarbetet har en tydlig koppling till affärsverksamheten och
de värdeskapande processerna som finns inom företaget.

Ekonomiskt ansvar

ENE ska proaktivt sträva efter att minska miljö- och hälsorelaterade risker från
verksamheten och de produkter och tjänster som företaget tillhandahåller. I första
hand genom att förebygga uppkomst av föroreningar och i andra hand minimera
negativ miljöpåverkan. Faktorer såsom energiförbrukning, vattenförbrukning och
avfallshantering skall stå i centrum.

Miljöansvar

ENE ska proaktivt sträva efter att minska miljö- och hälsorelaterade risker från
verksamheten och de produkter och tjänster som företaget tillhandahåller. I första
hand genom att förebygga uppkomst av föroreningar och i andra hand minimera
negativ miljöpåverkan. Faktorer såsom energiförbrukning, vattenförbrukning och
avfallshantering skall stå i centrum.

Samhällsansvar

ENE ska vara en god samhällsaktör. Företaget ska respektera mänskliga rättigheter,
ta avstånd från korruption och mutor och bestickning samt penningtvätt. Företaget
skall även sträva efter att skapa god hälsa och välbefinnande oberoende om det är
för anställda, kunder, ägare eller andra intressenter.

Företaget ska vara aktiv inom samhällsfrågor och främja social tillhörighet för barn
och ungdom i syfte att bidra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget skall inte
lämna direkta eller indirekta bidrag till politiska partier eller politiska organisationer.

Lagstiftningsansvar

ENE ska följa gällande lagstiftning och internationella konventioner på de marknader
företaget agerar på. Företaget ska efterfölja miljölagstiftning, avtal, säkerhetskrav och
andra bindande krav och bestämmelser.

Arbetsgivaransvar

ENE ska inom ramen för arbetsgivaransvaret säkerställa en god organisatorisk och
social arbetsmiljö och en trygg och säker arbetsplats. Dessutom skall processer
skapas där medarbetares idéer och initiativförmåga stimuleras.

Företaget ska verka för en god balans mellan arbete och privatliv för företagets medarbetare. 

Tydliga och väl kommunicerade riktlinjer och policyer gällande jämställdhet och mångfald finns. 

ENE understödjer och uppmuntrar medarbetares samhällsengagemang.

Leverantörsansvar

ENE ska påverka leverantörer att främja hållbar utveckling. Gemensamma
hållbarhetsmål ska formuleras med leverantörer. ENE’s miljökrav skall gälla för den
egna verksamheten såväl som vid upphandling av varor och tjänster.

Kund och kvalitetsansvar

Kundrelationen och kunders behov skall alltid stå i centrum. En hög grad av
transparens, dialog och tydlighet skall prägla ENE’s relationer med kunder.
Klagomålshantering och kundsupport ska vara effektiv, grundlig och skötas med
omsorg. Ett ständigt förbättringsarbete avseende kvalitetsarbetet är ett fokusområde
som prioriteras.

Kontakta oss

Kontaktpersoner och kontor

Boka ett möte

Vi svarar inom 24h

Besök oss

Vägbeskrivning